Home
Goede voornemens? Volhouden!

Goede voornemens? Volhouden!

, 2 januari 2013

Licia wenst je een gezond 2013! Een nieuw jaar, met vast ook nieuwe voornemens. Misschien wel dezelfde als vorig jaar… Licia helpt je om ze deze keer ook echt uit te voeren, en vol te houden! Dit doet ze met een aantal gemakkelijk uit te voeren adviezen, zodat je voornemens en de plannen om deze uit te voeren beter inzichtelijk worden.

1. Realistisch voornemen. Het begint uiteraard met een haalbaar doel; niet meer snoepen of vijf keer per week sporten is een heel mooi doel, maar niet echt haalbaar. En ook belangrijk: een doel behalen is gemakkelijker dan gedrag afleren. Dus niet: ‘ik wil nooit meer snoepen’, maar wel: ‘ik wil vaker gezonde tussendoortjes eten’.

2. Een stappenplan. Begin klein! Als dat lukt, dan kun je het jezelf iets moeilijker maken. Schrijf je stappen ook op, zodat je later kunt zien wat je allemaal al voor stappen hebt gezet.
Stap 1: Maak eerst je probleem inzichtelijk. Welk gedrag wil je ervoor in de plaats?
Voorbeeld: ‘Ik wil vaker gezonde tussendoortjes eten.’
Stap 2: Zoek dan eerst een alternatief voor je gedrag.
Voorbeeld: ‘ik wil het snoepen onder werktijd veranderen in gezonder snacken.’
Stap 3: Test je alternatief een week. Welke momenten waren lastig? Wat ging je goed af?
Voorbeeld: ‘gezond snacken lukt in de ochtend, maar de middag of traktaties zijn lastig.’
Stap 4: Begin met de gemakkelijke momenten. Als op deze momenten je gewenste gedrag een gewoonte wordt, dan kun je de moeilijkere momenten aanpakken.
Voorbeeld: ‘Ik begin met gezond eten in de ochtend en stel het aanpakken van mijn snoepgedrag in de middag uit tot ik de ochtend gezond snacken twee maanden vol houd.’
Of is sporten op zaterdagochtend ok, maar sla je die dinsdagavondles vaak over? Maak dan eerst een gewoonte van die zaterdagochtendles en kijk later naar wat je zo tegenhoudt op dinsdag.

3. Beloon jezelf! Natuurlijk is het leuk als anderen het resultaat van je goede voornemen opmerken, maar daarop wachten is zonde! Het veranderen van gedrag kost veel moeite, en dat mag worden beloond. Verzin voor jezelf bij het slagen van elke stap in je stappenplan een beloning. Elke stap is namelijk weer een stap dichterbij je doel! Schrijf je successen ook op. Houdt alles bij, anders vergeet je kleine doelen snel.

4. Terugval is niet erg. Geef niet te snel op wanneer je tegen moeilijke momenten aanloopt. Deze momenten horen erbij. Als dat niet zo was, dan was het je vast al eerder gelukt je gedrag te veranderen, toch? Houdt vol en blijf in kleine stappen denken. Ook al ga je na elke drie stappen er twee achteruit; je hebt er een gehaald. Een schuldgevoel is niet steunend, het vertrouwen en de motivatie om er toch te komen levert meer energie.

5. Zorg voor steun uit je omgeving. Dit kan een stok achter de deur zijn om vol te houden, maar ook voor complimenten mag je aankloppen bij je familie en vrienden! Kijk samen naar wat je al hebt behaald en focus minder op de tegenvallers.

Heel veel succes!

foto: http://www.sxc.hu/photo/942138

Dit bericht is geplaatst in: Algemeen, Tips

Delicia is opgeleid tot psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. Zij richt zich vooral op psychische problematiek bij jongvolwassenen en volwassenen. Haar werkervaring bij de GGZ bestaat uit het behandelen van (jong)volwassenen met uiteenlopende psychische problemen. Hierbij maakt zij vaak gebruik van de technieken uit de cognitieve gedragstherapie en is haar aanpak gericht op het aanbieden van praktische handvatten.