Home
Tips voor meer (emotionele) energie

Tips voor meer (emotionele) energie

, 24 september 2013

 

Helaas voor de liefhebbers van de zomer: de herfst is weer begonnen! En dat betekent meer regen, kortere donkere dagen, de blaadjes van de bomen verkleuren en de paddenstoelen komen tevoorschijn. Het betekent voor veel mensen ook dat ze wat minder energie hebben. We missen de zon die in de zomer wat extra kracht gaf. Waar kunnen we in het najaar dan toch energie vandaan halen?

We denken vaak dat gezond eten, voldoende slaap en veel lichaamsbeweging ons alle energie geven die we nodig hebben. Het is inderdaad zo dat deze factoren belangrijk zijn om ons energieniveau op pijl te houden. We kunnen onze energievoorraad echter ook op emotioneel niveau bijvullen. Eén manier is bijvoorbeeld door dingen te doen die ons enthousiast maken en tegelijkertijd de dingen te vermijden die ons van energie beroven. Maar hoe pak je dat aan? Hieronder volgen enkele tips:

Vermijd energiezuigers

Een van de belangrijkste bronnen van energie wordt gevormd door de mensen om je heen. Vrienden, familie en collega’s kunnen je energie verhogen, maar ook dramatisch doen afnemen. Neem dus even de tijd om de mensen met wie je veel tijd doorbrengt te overdenken. Wanneer je deze mensen ontmoet, voel je je dan energiek of juist vermoeid? Probeer afstand te bewaren tot de mensen die je energie uitputten.

Doelen opstellen

Een gebrek aan richting in je leven kan tot gevolg hebben dat je energieniveau daalt. Daarom kan het helpen om een doel op te stellen zodat je leven weer een nieuwe impuls krijgt. Probeer te visualiseren welke doelen je wilt bereiken en wat daarvoor nodig is. Je hoeft niet meteen grote stappen in je leven te nemen om verandering teweeg te brengen. Kleine stapjes zijn net zo effectief en vaak zelfs beter omdat de kans dan groter is dat ze uitgevoerd worden. Probeer zo min mogelijk bezig te zijn met wat anderen van je verwachten, maar doe zo veel mogelijk dingen op je eigen manier.

Verminder negatieve gevoelens

Negatieve gevoelens bevorderen stress en angstgevoelens en dat kost energie. Als je geneigd bent om de zaken wat zwaarmoedig in te zien, probeer dan je gedachtepatroon te veranderen. Denk niet aan wat er allemaal mis kan gaan, maar aan manieren waarop het goed kan komen. En in plaats van denken ‘dit kan ik niet’, is het beter om te zoeken naar dingen die je wel kan. Daarnaast is het belangrijk om je te richten op de dingen die je zelf in de hand hebt en niet op dingen waar je niets aan kan doen. Het is aan jou hoe je met lastige zaken in je leven omgaat. Zoek hulp als je er zelf niet uitkomt.

Maak plezier

Voel je jezelf moe of een beetje gedeprimeerd? Onderneem dan iets waarvan je weet dat je het leuk vindt. Lachen geeft ook meer energie: het ontspant je spieren en het vermindert het gehalte van het stresshormoon cortisol in je lichaam. Doe daarom iedere dag iets leuks, alleen of samen, om snel wat extra energie te krijgen.

Foto: http://www.sxc.hu/photo/1205207

Dit bericht is geplaatst in: Algemeen, Tips