Home
Waarom mannen niet van winkelen houden

Waarom mannen niet van winkelen houden

, 12 september 2013

Clothes

Mannen en vrouwen nemen dezelfde wereld op een hele andere manier waar. Van oudsher wordt onderkend dat de verschillen tussen mannen en vrouwen zo groot kunnen zijn dat het lijkt alsof ze beiden een eigen taal spreken. Mannen houden zich veelal bezig met het verkrijgen van resultaten, het bereiken van doelen, status en macht, terwijl vrouwen vaker gericht zijn op communicatie, samenwerking, liefde en onderlinge relaties.

Over de verschillen tussen mannen en vrouwen doen honderden theorieën de ronde. De belangrijkste tegenstelling in de discussies over de verschillen tussen mannen en vrouwen is die tussen ‘nature’ en ‘nurture’: is het verschil tussen mannen en vrouwen genetisch bepaald of wordt dit voornamelijk veroorzaakt door hoe de samenleving in elkaar steekt?

Voorstanders van de ‘nature’-theorie stellen dat mannen diep van binnen jagers zijn. Jagers gaan doelgericht op pad en willen snel beet hebben. Vrouwen daarentegen zijn verzamelaars. Volgens het Amerikaanse schrijversechtpaar Allan en Barbara Pease was dit in de prehistorie al het geval, toen de vrouwen op zoek gingen naar voedsel als de mannen aan het jagen waren. Vrouwen zijn gek op ongestructueerd winkelen. Uitgebreid kleding passen zonder iets te kopen, is iets dat een man gewoonweg niet kan begrijpen. Zijn hersenstructuur is er op gebaseerd dat hij enkel kan winkelen met een gericht doel en zelfs een bepaald tijdschema. Zomaar winkel in en winkel uit werkt niet bij mannen. Terwijl vrouwen ontspannen worden van winkelen raken mannen gefrustreerd. Een man is van oudsher een jager en wil zijn prooi mee naar huis nemen. Als de jacht veel te lang duurt raakt de jager in grote stress.

Een andere theorie waarom mannen niet van winkelen houden, legt de oorzaak bij de winkels. Warenhuizen zijn er vanaf het allereerste begin op gericht geweest vrouwen tot kopen te verleiden. Zij waren immers degenen die het door de mannen verdiende gezinsinkomen uitgaven. Het Britse warenhuis Marks & Spencer heeft zelfs een tijdje geëxperimenteerd met een crèche voor mannen. Hier konden mannen op adem komen met een tijdschrift. De crèche bleek een groot succes.

Wat de reden ook is, we zouden kunnen proberen om shoppen voor mannen aantrekkelijker te maken. Wij vrouwen kunnen duidelijk aangeven waar we willen gaan winkelen en hoelang. Laat de man suggesties doen voor kleding die je kunt passen, wie weet zit er iets verassends tussen. Je geeft hem op deze manier het gevoel dat zijn mening telt. Uit onderzoek blijkt dat de man echter vaak kiest van de makkelijke weg en zich laat kleden door zijn vrouw, zodat hij het hele winkelritueel kan overslaan.

Bron: MensenSamenleving.nl

Foto: http://www.sxc.hu/photo/1336617

Dit bericht is geplaatst in: Onderzoek en weetjes, Relaties