Home
Hoofdhonger, wat is dat?

Hoofdhonger, wat is dat?

, 25 november 2013

Cupcake

Je herkent het misschien wel: ondanks die twee keer opscheppen bij het avondeten heb je nog steeds trek in iets lekkers. Soms kun je niet stoppen met eten, terwijl je eigenlijk allang vol zit en een beetje misselijk begint te worden. Dit noemen we hoofdhonger, de grote vijand van iedereen die een paar kilo’s kwijt wil.

Wanneer onze bloedsuikerspiegel te laag wordt, of onze maag leeg is, gaan er seintjes naar onze hersenen die ervoor zorgen dat we honger krijgen en iets gaan eten. Dit noemen we fysieke honger. Als je fysieke honger hebt rammelt je maag, ben je slap of geïrriteerd en je kan niet wachten tot je die eerste hap kunt nemen. Wanneer je dan eindelijk iets hebt gegeten en je maag is vol, dan krijgen je hersenen een seintje dat je genoeg hebt. Weg is het vervelende gevoel dat je had toen je hongerig was, je bent verzadigd en tevreden.

Bij hoofdhonger ben je óók slap of geïrriteerd en kun je óók niet wachten om die eerste hap te nemen. Het zijn signalen die je onbewust en onterecht ziet als een teken dat je iets moet eten. Helaas gaat het vervelende gevoel dat je hebt bij hoofdhonger niet weg wanneer je iets lekkers eet, de oorzaak lag immers niet bij je lege maag. Je brein krijgt natuurlijk wel seintjes van je volle maag, maar die negeer je omdat je je nog niet verzadigd en tevreden voelt. Zo kan het dus gebeuren dat je eet tot je er misselijk van bent.

Als hoofdhonger niet komt door een lege maag, wat is dan de oorzaak? Dit is bij iedereen natuurlijk verschillend, maar hoofdhonger wordt niet voor niets ook wel eens emotie-eten genoemd. Boosheid, verdriet, verveling, angst; allemaal emoties die we liever niet voelen. Sommige mensen vinden troost in eten op moeilijke momenten, bijvoorbeeld omdat ze dat tijdens hun jeugd van hun ouders hebben overgenomen. Ook kan iets lekkers een soort afleiding zijn. Helaas is eten nooit de oplossing voor die vervelende emoties, die hebben waarschijnlijk een heel andere oorzaak. Een goed gesprek, tijd voor jezelf of een stevige wandeling zullen veel beter helpen.

Ook gewoontes spelen een rol bij hoofdhonger. Wanneer je gewend bent om altijd een koekje bij de koffie te nemen, twee keer op te scheppen en chips te eten bij de tv, dan eet je niet omdat je maag daarom vraagt. Je eet omdat je dat altijd zo doet. Als je dus toch een keer zonder die zak chips voor de tv zit, dan heb je waarschijnlijk veel trek in iets lekkers.

Vraag je de volgende keer dus eens af: heb ik echt honger, of zit de trek vooral tussen mijn oren?

Foto: http://www.sxc.hu/photo/1430286

Bron: Gezondnu.nl

Dit bericht is geplaatst in: Voeding