Home
Tips om meer te sporten!

Tips om meer te sporten!

, 24 februari 2014

Fitness

Ben je door de Olympische Spelen geïnspireerd om de sportschoenen weer eens af te stoffen? Maar ben je bang dat je het na een paar keer sporten het alweer voor gezien houdt? Hierbij wat tips om het sporten op te pakken en vooral: vol te houden!

  • Wees helder in je motivatie! Waarom vind ik sporten belangrijk? Zet deze redenen op een rij en zorg dat je dit blaadje op een goede zichtbare plek in je huis ophangt, zodat je elke dag wordt herinnerd aan jouw motivatie om meer te gaan bewegen. (Vergeet hierbij ook niet de algemene positieve gevolgen van sport: verhoogd algemeen welzijn, betere leerprestaties na sporten, verbeterde stemming, etc.).
  • Stel doelen. Nog belangrijker stel haalbare doelen, waarbij het tijdsinterval tussen de verschillende doelen niet te groot moeten zijn. Probeer de doelen te stellen via het SMART principe; de doelen moeten specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn. Een goed voorbeeld hiervan is: ik wil 3 kilometer kunnen rennen zonder te wandelen (Specifiek) vóórdat er twee maanden om zijn (dit is Acceptabel voor het lichaam zonder enige sport ervaring, Realistisch en Tijdsgebonden).
  • Maak een trainingsschema, deze zijn vaak gratis te downloaden op internet. En schrijf in je agenda op welke dagen je de trainingen zult gaan uitvoeren.
  • Als je van competitie houdt zou je kunnen overwegen om je in te schrijven voor (hardloop)wedstrijden. Dan heb je na een goede trainingsperiode, mooi zwart op wit staan dat je je doel hebt bereikt.
  • Zoek een sportmaatje of sportgroep. Samen sporten is niet alleen gezelliger, het is ook een goede stok achter de deur.
  • Richt je op het positieve. Dus vergeet die ene dag dat het tegen zat en richt je op de goede trainingen.
  • Hou vol! Een nieuwe gewoonte aanleren kost tijd. Maar je zult merken dat als je je eerste doel hebt bereikt, je niet kunt wachten om met de volgende te starten.

Succes!

Dit bericht is geplaatst in: Algemeen, Tips