Home
Als je partner depressief is: 8 nuttige tips

Als je partner depressief is: 8 nuttige tips

, 31 maart 2014

Hands“Mijn vrouw heeft last van een depressie, wat kan ik voor haar doen?” Een vraag die eigenlijk heel logisch is, want zou je zelf je partner niet graag willen helpen als die een depressie heeft? Ondanks al je goede bedoelingen kan dit echter best lastig zijn, want wat is nou de juiste aanpak?

Iemand met een depressieve partner heeft zelf niet voor niets een verhoogde kans om depressief te worden. Deze mensen voelen zich dikwijls eenzaam, omdat hun partner het moeilijk vindt om echt contact met hen te maken. Wanneer je niet bekend bent met de symptomen is het moeilijk om dit niet persoonlijk op te vatten. Natuurlijk zijn mensen met een depressie allemaal anders, dus wat precies de goede manier is om iemand te helpen is heel persoonlijk. Hieronder een aantal algemene tips:

1. Doe je eigen onderzoek

Wanneer je goed op de hoogte bent van de kenmerken van een depressie, zal je het makkelijker vinden om het gedrag van je partner te begrijpen. Dat iemand zich terugtrekt, liever geen mensen om zich heen heeft en zich nergens toe kan zetten, komt door de depressie en is niet persoonlijk bedoeld. Op het internet zijn veel websites te vinden waarop naasten van mensen met een depressie hun verhaal doen. Het is fijn om deze herkenbare ervaringen te lezen en tips van deze lotgenoten kunnen voor jou ook nuttig zijn. Je kunt alles wat je te weten komt bovendien delen met je partner, die er ook iets van zou kunnen opsteken. Probeer echter geen ongevraagde adviezen te geven.

2. Luister onbevooroordeeld

Luister naar je partner zonder zelf te laten merken wat je vindt. Probeer hem of haar te begrijpen, zonder te oordelen of kritisch te zijn. Blijf geduldig en laat de ander rustig uitpraten. Je voelt je waarschijnlijk zelf ook behoorlijk machteloos of boos, maar probeer dat te bespreken met je naasten in plaats van met je partner. Deze zou zich daar schuldig door kunnen gaan voelen.

3. Blijf onvoorwaardelijk steun geven

Probeer te accepteren dat je partner bepaalde dingen niet expres vermijdt. Wanneer je een depressie hebt kosten de kleinste taken al erg veel energie. De depressie zorgt er daarnaast waarschijnlijk voor dat je partner jou geen genegenheid meer geeft, maar er juist wel behoefte aan heeft. Vergeet dus niet om te tonen dat je van hem of haar houdt en je partner wil steunen.

4. Zorg voor een goede dagindeling

Omdat je partner dit moeilijk vindt ben jij degene die voor regelmaat moet zorgen. Sta samen op tijd op en ga iedere avond rond dezelfde tijd slapen. Een regelmaat in het dagritme is gunstig voor het herstel van je geliefde. Natuurlijk helpt gezonde voeding ook mee, dus ook daar kun je voor zorgen.

5. Stimuleer

Lichaamsbeweging zorgt voor een verbeterde stemming, ook bij je partner. Verwacht niet teveel, maar blijf hem of haar aanmoedigen om samen met jou lekker te bewegen. Denk aan een wandeling bijvoorbeeld, of een stukje samen fietsen. Laat je niet ontmoedigen door de lusteloosheid van je partner, maar dring niet aan. Blijf geduldig proberen om hem of haar wat afleiding te bezorgen.

6. Zoek samen hulp

Is je partner nog niet in behandeling voor de depressie? Stel dan voor om samen eens te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Jullie huisarts is een eerste stap naar professionele hulp, omdat die het beste op de hoogte is van faciliteiten in de buurt. Motiveer je partner om gemaakte afspraken na te komen en om medicatie volgens voorschrift in te nemen.

7. Wees alert op suïcidale gedachten

Gedachten aan de dood komen vaak voor bij een depressie. Praat hierover met je partner, laat merken dat hij of zij zich hier niet voor hoeft te schamen. Wanneer je je zorgen maakt over zelfmoordplannen van je partner, schakel dan de hulp in van de behandelaar of je huisarts.

8. Zorg voor jezelf

Deze laatste tip is misschien wel de belangrijkste, want je kunt niet klaarstaan voor je depressieve partner als je zelf niet lekker in je vel zit. Zoek mensen in je omgeving waar je je gevoelens en vragen mee kunt delen. Doe regelmatig iets voor jezelf waar je weer energie van krijgt, dan kun je er thuis weer even tegenaan!

 

Bronnen: www.lichtopdepressie.nl, PsyQ

Foto: http://www.sxc.hu/photo/609789

Dit bericht is geplaatst in: Depressie, Tips