Home
Mindfulness voor ouder en kind; tips en oefeningen

Mindfulness voor ouder en kind; tips en oefeningen

, 20 juni 2014

 

verdriet meisje

Mindfulness is een term die je sinds enkele jaren overal tegenkomt. Of het nu over sporten, eten, vrije tijd, therapie of relaties gaat, mindfulness schijnt het toverwoord voor een gelukkiger leven. Een stressvolle factor in het leven van veel volwassenen is het ouderschap. Het is dan ook geen verrassing dat mindfulness ook voor het gezin hulp kan bieden. Maar wat is mindfulness nu precies en wat levert het op?Mindfulness, hoe doe je dat?
Mindfulness wordt omschreven als een speciale manier van oplettend zijn: bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder oordeel over wat er gebeurt, wat je voelt, wat je denkt.

Praktisch gezien gaat het om vijf vaardigheden:

1. Verwoorden van je innerlijke ervaringen; benoemen wat je ervaart
2. Actieve aandacht bij je handelingen; je richten op wat je doet
3. Zonder oordeel naar je gedachten, gevoel en gedrag kijken
4. Zonder reactie toelaten wat je doet, onderschep je automatische reactie
5. Observeren van ervaringen; bewust zien wat er gebeurt, positief of negatief

Dit klinkt moeilijk… en dat is het ook. Automatische reactiepatronen onderschep je niet zomaar en pas je niet van de een op de andere dag aan. Mindfulness vraagt oefening en wie doorzet kan niet-helpende automatische patronen omzetten naar mindful automatische patronen. De vaardigheden zijn op zichzelf niet ingewikkeld, maar het doorzetten kan lastig zijn. Het kan helpen te weten wat het je kan opleveren.

Wat levert het op?
Hieronder de voordelen. Je kunt je indenken wat deze voordelen kunnen betekenen binnen het gezin; voor de relatie tussen jou als ouder en je kind, je kinderen onderling en binnen de relatie met je partner.

– Je leert beter om te gaan met lastige gevoelens en gedachten
– Je wordt milder voor jezelf en voor anderen
– Je concentratie gaat vooruit en je piekert minder
– Je kan meer genieten van activiteiten
– Het biedt verlichting bij allerlei klachten (stemmingsproblemen, angst- en pijnklachten,  gedragsproblemen, problemen bij verwerking van nare ervaringen)

Oefeningen
Als je samen met je kind wilt gaan ontdekken wat mindfulness jullie kan bieden, zijn er verschillende oefeningen die je zelf kunt aanpassen naar de leeftijd en interesse van je kind.

Het opletspel
Je zintuigen leven niet in het verleden of in de toekomst. Dit zijn dan ook hele geschikte hulpmiddelen bij een mindful leven. Bij het opletspel is de opdracht: Wat zie, hoor, voel, proef, ruik je? Als voorbeeld kun je dit doen als je met je kind  op weg bent naar het voetbalveld/ de maandagochtend naar school/ tijdens het wachten op Schiphol. Is je kind al bezig met wat er hierna gaat gebeuren? Haal je kind, en jezelf terug naar dit moment. Door nu je zintuigen in te zetten. Op Schiphol kan je kind mensen zien van verschillende culturen, vliegtuigen en mensenstemmen horen, de zachte stoel voelen en zijn reistas die op schoot ligt, het sapje nog proeven dat hij net mocht drinken en zijn schoongewassen trui ruiken. Vragen hierbij kunnen zijn: Wat is het kleinste geluidje dat je hoort? Welke geuren zijn bekend, en welke zijn nieuw?

Proefspel
Bij het proefspel kun je je kind uitdagen om nieuwe smaken te herkennen tijdens het proeven van iets dat hij veel vaker, op automatische piloot, proeft. Ga samen zitten als hij zijn snoepje of koek eet en vraag hem goed te omschrijven wat hij proeft. Kan hij nieuwe woorden verzinnen voor ervaringen die hij niet kan omschrijven? Zoet, zacht, plakkerig, fris, glad, kruimelig, ……. ? Proef je nog iets als het op is? En wordt de smaak minder als hij in ademt en uit ademt? Kinderen vinden de aandacht van de ouder hierbij vaak heel fijn en de opdrachten grappig, zeker als jullie samen nieuwe woorden verzinnen. En door bewust stil te staan bij dit soort proefervaringen, die anders zo vanzelfsprekend zijn, stapt je kind af van zijn automatische piloot. En het kost maar vijf minuten.

Weerbericht
Dondert en bliksemt het van binnen, of is het een windstille en zonnige dag in je buik? Dit is een handig spel voor het slapen gaan. Vooral als je kind nog onrustig is, is dit een manier om de storm te doen afnemen. Hoe is de dag begonnen en is het gaan regenen of scheen er een waterig zonnetje? Hoe was de windkracht en was het warm of koud? Gaat de wind liggen als je je ogen dicht doet en je spieren ontspant? Elk gezinslid kan zijn eigen weerbericht doen.

Mindfulmedia
Dit is meer een opdracht voor pubers. Mindful omgaan met media (facebook, twitter, instagram, whatsapp) kan een puber helpen om verslaving aan deze media te voorkomen. Daarbij leidt media af van huiswerk en pubers kunnen onrust ervaren. Laat je kind zijn ervaringen verwoorden bij het zien van berichten en foto’s van anderen, zonder een oordeel te geven over de gedachten en gevoelens die opkomen. Zo wordt je kind bewust van gedachten bij foto’s en hoe dit de stemming kan beïnvloeden. Dit zijn wel oefeningen voor pubers die hiervoor open staan. Pubers die helemaal geen zin hebben te minderen, kun je mindfulness niet gaan opleggen. Ga dan eerst in gesprek met je kind (tips hiervoor kun je in een eerder blog vinden over praten met je puber).

Vaste momenten
Een gedragsverandering is lastig. Wat kan helpen is het afspreken van vaste momenten op de dag. Belangrijk is dat er dan tijd is (-gemaakt wordt) en er geen haast is. Zorg dat niemand gestoord kan worden door piepende telefoons, mailtjes die aandacht vragen; zet het geluid uit en laat die mobiele telefoons in een andere kamer liggen. Spreek voor de eerste keren een vast, korte tijd af.  Start ook met ‘gemakkelijke’  situaties waarin je kind vaak een goed humeur heeft. Pas als jullie geoefend zijn, kun je het inzetten op moeilijkere momenten.

Soms lukt bovenstaande gewoon even niet. Niks aan de hand. Weinig is zo mindful dan te accepteren dat iets niet lukt en zonder oordeel te bedenken dat het een volgende keer misschien wel lukt.

Succes!

Mochten er klachten aan het licht komen over bijvoorbeeld het niet durven loslaten van controle, terugkerende angstgedachten of je blijft vragen hebben over opvoeding, neem dan gerust contact op met Licia voor advies en behandeling.

Bron: www.ouders.nl
Bron foto: http://www.freeimages.com/photo/821335

 

Dit bericht is geplaatst in: Kinderen, Relaties, Tips

Delicia is opgeleid tot psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. Zij richt zich vooral op psychische problematiek bij jongvolwassenen en volwassenen. Haar werkervaring bij de GGZ bestaat uit het behandelen van (jong)volwassenen met uiteenlopende psychische problemen. Hierbij maakt zij vaak gebruik van de technieken uit de cognitieve gedragstherapie en is haar aanpak gericht op het aanbieden van praktische handvatten.