Home
Tips voor een betere concentratie van je kleine chaoot

Tips voor een betere concentratie van je kleine chaoot

, 30 juli 2014

keyboard

Úren tv kijken en Minecraft spelen, maar dat huiswerk… nog geen vijf minuten houden ze het vol. Kinderen vinden het moeilijk om lange tijd hun aandacht te richten op één activiteit als deze hun interesse niet heeft. Toch moeten ze dit leren, en steeds vroeger, lijkt wel. Het is niet ongewoon dat groep drie-ers al huiswerk mee krijgen. Hoe kun je als ouder zorgen dat je kind niet vol frustratie aan huiswerk begint? 6 tips voor strijd-vermijdend focussen:

1. Deel het werk op in hapklare brokjes. Een hele tekst lezen en leren, een blad vol woordjes.. moedeloos worden ze ervan! Deel het blad op door te knippen, markeren in verschillende kleuren, etc. Dan lijkt het minder werk door de subdoelen die er ontstaan.

2. Orden de werkplek. Als er te veel leuke afleiding is, dan duurt het langer voordat je kind het werk af heeft. Tablet van de tafel, geluid van het mobieltje uit en speelgoed buiten het zicht.

3. Zet de kookwekker. Je kind werkt 8 minuten aan een taak en mag dan even van zijn huiswerkplek af; drinken pakken, rondje rennen; verzin iets leuks. Door deze tijd rustig op te bouwen, leert je kind zich langer te concentreren. De leeftijd in minuten is een goed startpunt. Gebruik de kookwekker ook om de pauzetijd af te kaderen. Dan hoef je zelf niet als scheidsrechter over de tijd te waken.

4. Motiveer. Een half uurtje huiswerk blijft bij een half uurtje, als jij erbij blijft. Geef complimenten, stimuleer en motiveer.

5. TV limiet. Kort TV kijken kan goed werken ter ontspanning of als overgangsmoment tussen school en thuis zijn. Let er op dat het TV kijken niet te lang duurt. TV kijken levert verder weinig op, en zeker geen verbeterde concentratie. Kinderen die te lang TV kijken worden slaperig en hangerig. Twee uurtjes per dag is een goede limiet (onderzoek wees
dit uit).

6. Beloning. Denk hierbij niet aan grote cadeau’s, maar aan kleine dingen die net even een zetje kunnen geven om door te zetten. Vooral bij het gebruik van subdoelen werken beloningen goed. Denk daarbij dat beloningen extra’s zijn; neem geen dingen weg die ze terug moeten verdienen, want dan is het een straf.. Beloninkjes kunnen zijn in oplopende grote: even heel hard een liedje luisteren en samen dansen, een youtube filmpje kijken op de Ipad van mama (spreek een max tijd af!), vijf minuutjes langer opblijven, toetjes uitkiezen, film uitzoeken voor vrijdagavond, etc. Bij oudere kinderen kun je ook denken aan een beloningskaart waarop een kind kruisjes kan zetten en kan sparen voor iets groters zoals een bioscoopbezoek. Probeer fysieke cadeautjes of geld te vermijden. Je kunt ook samen afspraken maken over beloningen; kinderen leren zo de verhoudingen te maken tussen prestatie en beloning.

Meer lezen over opvoeden? Kijk ook eens op het blog over beeldschermtijd of meld je aan voor behandeling bij opvoedproblemen.

Bron foto: http://www.freeimages.com/photo/1260787

Dit bericht is geplaatst in: Kinderen, Tips

Delicia is opgeleid tot psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. Zij richt zich vooral op psychische problematiek bij jongvolwassenen en volwassenen. Haar werkervaring bij de GGZ bestaat uit het behandelen van (jong)volwassenen met uiteenlopende psychische problemen. Hierbij maakt zij vaak gebruik van de technieken uit de cognitieve gedragstherapie en is haar aanpak gericht op het aanbieden van praktische handvatten.