Home
8 tips om uitstelgedrag aan te pakken

8 tips om uitstelgedrag aan te pakken

, 15 augustus 2014

uitstelgedrag

Je kent het wel; een lege dag voor je en een volle to-do lijst. Uiteindelijk doe je van alles, maar niet wat er op de lijst staat. Waarom doen we dit? En is er iets te doen aan uitstelgedrag? Anne (23) meldde zich aan bij Licia met de vraag haar te helpen actiever te worden. Ze studeert hard, maar doet lang over haar studie omdat ze werk uitstelt. Dit vindt ze zonde van haar tijd en geld. Ze kreeg ook somberheidsklachten doordat ze zo baalde van haar eigen studie-ontwijkend gedrag. Uitstelgedrag en somberheidsklachten zijn goed te behandelen via Online Therapie. Licia stelde met haar een persoonlijk behandelplan op en keek met haar onder andere naar de onderstaande tips.

Oorzaken zoeken
Achter elke vorm van gedrag zit een oorzaak. Je doet niks zomaar. Ook achter uitstelgedrag zit een reden en die kan per persoon en per klus verschillen. Misschien kijk je op tegen de klus, omdat je er een lange tijd mee bezig zal zijn. Misschien denk je dat het je niet zal lukken. Misschien heb je er gewoon geen zin in..
Het is belangrijk te weten wat de reden is, want het slagen van de aanpak hangt samen met de aansluiting op de oorzaak van het uitstelgedrag.

Tips voor de aanpak van uitstelgedrag
Ben je er achter waarom je uitstelt? Mogelijk staat voor jou de gouden tip hier tussen:

1. Maak je plannen helder. Zet goed op papier wat je moet doen. ‘Huis schoonmaken’ of ‘tentamen leren’; dit is te vaag. ‘Facturen van juli opsturen’ en ‘hoofdstukken 1 t/m 3 lezen en samenvatten’ is al veel concreter.

2. Stel prioriteiten. Ga eerst doen wat echt moet. Vooral in de studie is dit belangrijk. Maar ook als je eigen baas, huisvrouw of tijdelijke tuinman bent, geeft het rust als je je eigen keuzevrijheid wat beperkt door streng tegen jezelf te zijn en een prioriteitenlijst te maken.

3. Wees reëel in je tijdsplanning. Niemand werkt altijd 100% efficiënt aan een klus. Geef jezelf de ruimte om een beetje te lummelen tussendoor. Beperkte volgehouden aandacht is menselijk. Door een realistische tijdsplanning heb je minder het idee achter de feiten aan te lopen.

4. Ken je krachten en valkuilen. Wees eerlijk; soms is een 8 niet haalbaar en sommigen kunnen hun administratie beter uit handen geven. Vraag niet meer van jezelf dan je eigenlijk weet te kunnen. Wees ook trots op wat je wel kunt. Een mooi plan op kunnen stellen (ook als je die dan uiteindelijk niet helemaal uitvoert) is ook een kracht.

5. Heb vertrouwen. Als je van te voren denkt ‘het lukt mij toch niet’, is de kans groot dat het inderdaad niet lukt. ‘Ik probeer het en vraag hulp als het echt niet lukt’ is al een betere basis. Wees tevreden met het voor jou haalbare.

6. Kader je keuzevrijheid. Als eigen baas, of als student, moet je veelal je eigen tijd inplannen. Dit geeft ruimte en dat is niet wenselijk voor geboren uitstellers. Kader daarom je werktijd af en zorg ervoor dat je werkplek de kans op afleiding en studie/werk-ontwijkend gedrag verkleint.

7. Wees niet te streng voor jezelf. Als het niet meteen lukt nadat je bent begonnen met de klus, is dat geen reden om jezelf een mislukkeling te vinden of op te geven. Verwijten helpen je niet verder. Kijk naar wat er wel gelukt is. Je bent in ieder geval begonnen!

8. Beloon jezelf. Zoals gezegd; volgehouden aandacht is voor iedereen eindig. Als je van jezelf weet hoe lang je achter elkaar kunt werken, en dat is gelukt; beloon jezelf dan. Het is belangrijk dat je dit tussen de taken door doet. Ga even wandelen, zet een lekker kopje koffie, of ga ‘punten sparen’ en koop dat ene boek dat je al langer wilde hebben nadat je 25 punten hebt ‘verdiend’.

Anne wilde enkel topresultaten halen, maar uiteindelijk kwam ze niet tot werken door faalangst en haalde ze haar vakken niet. Door in te gaan op de faalangst, de focus te weerleggen van het falen naar het slagen (van kleine subdoelen die ze leerde opstellen), verbeterde haar zelfvertrouwen. Ze kwam er achter dat ze beter alleen kon gaan zitten in de bibliotheek dan in de grote studiezaal, omdat ze zich te vaak vergeleek met studiegenoten en dacht ‘dat iedereen het toch beter deed’. Ze leerde dat haar krachten het opstellen van heldere doelen en het kaderen van werktijd zijn. Hierop kon ze uiteindelijk trots zijn, omdat ze ook inzag dat anderen hiermee juist moeite hadden. De studie is nog niet klaar, maar het uitstelgedrag is wel sterk verminderd.
Anne kwam er achter dat ze te veel van zichzelf vroeg en ze leerde dit te veranderen. Het vinden van de oorzaak en de aanpak deed zij in vijf online therapiesessies.

Bovenstaande verhaal herkenbaar? Misschien is Online Therapie ook wel een idee voor jou. Meld je vrijblijvend aan via Licia Online Therapie. 

 

Bron foto: http://www.freeimages.com/photo/1275249

Dit bericht is geplaatst in: Cliënten vertellen, Online Therapie, Tips

Delicia is opgeleid tot psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. Zij richt zich vooral op psychische problematiek bij jongvolwassenen en volwassenen. Haar werkervaring bij de GGZ bestaat uit het behandelen van (jong)volwassenen met uiteenlopende psychische problemen. Hierbij maakt zij vaak gebruik van de technieken uit de cognitieve gedragstherapie en is haar aanpak gericht op het aanbieden van praktische handvatten.