Home
Mediteren kun je leren

Mediteren kun je leren

, 24 november 2014

Waarschijnlijk heb je er wel eens van gehoord, misschien doe je het al een tijdje. Mediteren wordt vaak gezien als zweverig of spiritueel, maar is in werkelijkheid vooral een effectieve techniek om stress en andere psychische klachten te voorkomen of te verlichten.

De laatste jaren is er in de media en ook in wetenschappelijke kringen steeds meer aandacht voor het effect van meditatie. Elke dag een half uurtje mediteren kan bijvoorbeeld klachten als angst, depressie en pijn verminderen, zo bleek begin dit jaar uit Amerikaans onderzoek. Meditatie helpt je om je emoties in balans te houden, verbetert je concentratie, verhoogt je oplossend vermogen en zorgt er zelfs voor dat je meer met anderen meeleeft en behulpzamer bent. Voldoende redenen dus om ermee te beginnen! Een half uurtje per dag niets doen en naar de muur staren kan toch niet zo moeilijk zijn?

Natuurlijk is het niet zo eenvoudig. Hoewel je er verder niets bij nodig hebt, is mediteren meer dan ontspannen alleen. Je kunt het zien als een actieve training van de geest door middel van verschillende oefeningen. Hoe vaker je oefent, hoe beter het je lukt om je aandacht naar binnen te richten, gedachtes los te laten en zo je lichaam en geest te ontspannen.

Wil je het eens proberen? Probeer dan eens onderstaande oefening:

  • Ga ontspannen zitten op een comfortabele stoel. Probeer je rug recht te houden, maar wel zo ontspannen mogelijk. Zet je voeten op de grond en leg je handen op je schoot.
  • Sluit je ogen.
  • Richt je aandacht achtereenvolgens op verschillende lichaamsdelen, van onder naar boven. Begin bijvoorbeeld bij je tenen. Wat voel je daar? Kriebelt het? Voelen ze warm of koud? Ga nu verder naar je onderbenen, je knieën, enzovoort. Als je elk lichaamsdeel hebt gehad, probeer je dan bewust te worden van je hele lijf, hoe voelt dat? Wanneer je ondertussen merkt dat je wordt afgeleid, dan is dat natuurlijk helemaal niet erg. Je mag best ergens anders aan denken, dus duw die afleidende gedachten niet weg. Ze mogen er zijn, heel even. Richt je aandacht nu weer richt op het lichaamsdeel waar je mee bezig was.
  • Probeer dit 10 minuten vol te houden en de oefening dagelijks te herhalen.

Wanneer je hiermee een paar keer hebt geoefend zou je eens kunnen proberen of het je ook 15 of 20 minuten lukt om je te concentreren. Als je graag meer wil uitproberen zijn op het internet nog talloze voorbeelden van oefeningen te vinden.

Hoewel de effecten van meditatie voor de meeste mensen gunstig zijn, is dat niet voor iedereen het geval. Bij ernstige psychische klachten kan meditatie de symptomen zelfs verergeren, omdat er onderdrukte emoties naar boven kunnen komen. Mocht je dus in behandeling zijn bij een psycholoog of psychiater, overleg dan eerst met hem of haar voor je meditatie uitprobeert.

 

Bronnen: Gezondheidsnet.nl, Wikipedia, Mens en Gezondheid

Foto: http://www.freeimages.com/photo/919561

 

Dit bericht is geplaatst in: Tips