Home
Voeg beweging toe aan je dagelijkse routine

Voeg beweging toe aan je dagelijkse routine

, 20 oktober 2015

Het is algemeen bekend dat bewegen een positief effect heeft op onze lichamelijke gezondheid. Bewegen maakt onze botten en spieren sterker en verbetert onze conditie. Daarnaast verlaagt bewegen onze bloeddruk en houdt het onze hart en bloedvaten in goede conditie.

Bewegen speelt grote rol bij geestelijke gezondheid

Inmiddels is ook gebleken dat bewegen een grote rol speelt bij onze geestelijke gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat sportief bewegen ons cognitief functioneren verbetert en zelfs het risico op dementie en de ziekte van Alzheimer doet verminderen. Daarnaast is bewegen goed voor onze stemming. Tijdens het bewegen maakt ons lichaam serotonine aan, een stofje in onze hersenen dat ook wel het gelukshormoon wordt genoemd.

Hoewel we weten dat bewegen zo belangrijk en goed voor ons is, blijft het voor veel mensen lastig om dagelijks in beweging te zijn. We zijn druk met studie en/of werk en hebben ’s avonds helemaal geen energie, tijd of zin meer om te gaan sporten.

Uit onderzoek is gebleken dat men, voor een effect op de gezondheid, dagelijks minstens 30 minuten in beweging moet zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je dagelijks 30 minuten in beweging bent als je de hele dag achter je bureau zit te werken of te studeren?

Er zijn verschillende momenten waarop je meer beweging toe kan voegen aan je dagelijks routine.

’s Ochtends

Ben je een ochtendmens? Sta je graag vroeg op zodat je rustig kan ontwaken voordat je naar je werk moet? Wellicht is het een idee om ’s ochtends naar de sportschool te gaan of de dag te beginnen met een rondje hardlopen. Heb je ’s ochtends wat minder tijd tot je beschikking? Probeer dan de dag eens te beginnen met 15 minuten pilates of yoga. Je zult merken dat je een stuk frisser aan je dag begint.

Hoe ga je naar je werk/studie/andere dagelijkse bezigheid? Ben je iemand die altijd de auto of het openbaar vervoer pakt of ga je vaak met de fiets? Is het mogelijk om in plaats van de auto of het OV de fiets te pakken, bijvoorbeeld als het mooi weer is? Of neem op het station voortaan de trap in plaats van de roltrap.

’s Middags

Probeer tijdens je lunch een deel van je pauze te besteden aan een wandeling. Kijk ook of er op je werk ruimte is om rond de middag nog even een kwartiertje een wandeling te maken.

Indien je, om welke reden dan ook, tussen de middag niet naar buiten kan, probeer dan eens deze oefeningen voor achter je bureau: http://www.blaakendgezond.nl/voor-bedrijven/bureau-fitness/

’s Avonds

Plof je normaliter ’s avonds op de bank en kom je hier alleen nog vanaf voor een retourtje koelkast? Zonde! ’s Avonds is het moment van de dag waarop je tijd hebt om lekker te bewegen. Bovendien is ’s avonds bewegen erg goed voor je. Bewegen bevordert je spijsvertering en je slaapt beter na een avondwandeling of work-out.

Maak haalbare afspraken

Meer bewegen in je dagelijks leven vraagt de nodige zelfdiscipline. Maak daarom haalbare afspraken met je zelf en zorg dat je vaste momenten hebt waarop je gaat bewegen. Wat past er bij jou en je dagelijks leven? Ben je een ochtendmens of een avondmens?

Probeer je partner, collega’s of vrienden te betrekken, samen bewegen is leuker en makkelijker vol te houden!

Bron tekst: psychfysio.nl
Bron foto: freeimages.com

Dit bericht is geplaatst in: Onderzoek en weetjes, Tips

Delicia is opgeleid tot psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. Zij richt zich vooral op psychische problematiek bij jongvolwassenen en volwassenen. Haar werkervaring bij de GGZ bestaat uit het behandelen van (jong)volwassenen met uiteenlopende psychische problemen. Hierbij maakt zij vaak gebruik van de technieken uit de cognitieve gedragstherapie en is haar aanpak gericht op het aanbieden van praktische handvatten.