Home
De voordelen van optimisme

De voordelen van optimisme

, 3 december 2015

Een positieve kijk op het leven levert veel meer op dan alleen maar een gelukkig gevoel. Dat werd al lange tijd vermoed door wetenschappers en beweerd door goeroes. Maar in de afgelopen jaren zijn veel van de voordelen van optimisme ook echt wetenschappelijk bewezen. Het is de positieve psychologie die zich hier – samen met andere wetenschappen zoals neurologie, economie en sociologie – mee bezig houden. Optimisme heeft nog veel meer voordelen dan de meeste mensen denken.

Een positieve kijk in je persoonlijke leven

  • We gaan liever om met mensen die positief in het leven staan dan mensen met een negatieve levenshouding (zeker mensen die veel klagen zijn niet geliefd). Hierdoor is het voor optimisten makkelijker om vrienden te maken.
  • Iemand zien lachen, zorgt er vaak voor dat we zelf ook moeten lachen. Dat geldt ook voor een positieve instelling. Optimisten zullen daardoor meer optimisten tegenkomen dan pessimisten. Dat kan het leven een stuk aangenamer maken.

Optimisme in je werk

  • Een positieve houding zorgt ervoor dat anderen jou meer waarderen, en dat je dus makkelijker iets van anderen gedaan krijgt.
  • Optimisten waarderen zichzelf ook meer en presteren daardoor beter dan mensen die wat pessimistischer zijn ingesteld.
  • Door de optelsom van beide bovenstaande punten hebben optimisten meer kansen op de arbeidsmarkt, en zijn optimisten (gemiddeld genomen) betere ondernemers.

Voordelen van optimisme voor je gezondheid

  • Optimisten zijn minder snel verkouden en hebben minder last van griep
  • Een positieve kijk op het leven zorgt voor een verminderde kans op hartziekten
  • Positief zijn zorgt ervoor dat je meer weerstand opbouwt, dus dat je minder snel ziek wordt en dat je sneller geneest als je ziek bent.
  • Dankzij bovenstaande punten hebben optimistische personen een hogere levensverwachting dan hun pessimistische medemens. Ook lopen zij minder risico op chronische ziekten.
  • Optimisten kunnen beter tegen stress en hebben hun emoties beter onder controle. Pessimisten hebben een hogere basisstressniveau dan optimisten. Daarbij hebben zij ook meer problemen met het reguleren van hun systeem in een stressvolle situatie.

Maar hoe wordt je een optimist?

Het is leuk om te weten wat het allemaal voor voordelen heeft om optimist te zijn, maar wat moet je met die informatie als je helemaal niet zo positief in het leven staat?

Dan kun je ervoor kiezen om optimist te worden. Dat is niet iets wat vanzelf gaat, maar wel iets waar je zelf heel veel aan kunt doen. Uiteraard zit een deel van je houding (optimistisch of pessimistisch) in je karakter en in je genen. Maar wetenschappers verwachten dat dit slechts 25% is. Op de andere 75% heb je zelf invloed. Gezien de vele (en waardevolle) voordelen is het zeker de moeite waard om te werken aan een positieve instelling en een optimist te worden

Elke dag een beetje positiever

Stress is een prachtige uitvinding- het maakt ons scherp op momenten dat het erop aankomt. Maar wie continu gespannen is, lubbert uit als een oud elastiekje. Besteed daarom dagelijks aandacht aan voldoende rust en ontspanning. Houd hierbij de volgende aandachtspunten en oefeningen in optimisme in gedachten:

Ontspannen
  • Reserveer iedere dag wat tijd voor een ademhalingsoefening. Probeer daarbij langer uit- dan in te ademen; adem bijvoorbeeld drie tellen in, en daarna zes tellen uit. Tijdens de uitademing gaat het hart namelijk langzamer slaan. Zo komt je hele lichaam tot rust.
  • Open je ogen voor schoonheid. Ook dat werkt stressverminderend. Vakanties zijn daar bij uitstek het moment voor, maar ook in het dagelijks leven is er veel moois te zien als je er maar oog voor hebt. Kijk eens wat vaker aandachtig naar je omgeving. Benoem wat mooi is, sla die beelden op en probeer ze later weer voor de geest te halen. Hoe meer je je brein traint in het waarnemen van schoonheid, hoe vaker je het ook in kleine dingen zult zien.
  • Activeer geregeld je parasympathicus – de ‘rem’ op je zenuwstelsel. Je zet het lichaam daarmee als het ware in spaarstand. Door bewust je tong en kaken te ontspannen, kom je al een heel eind. Ook het zacht aanraken van je lippen kan een kalmerend en geruststellend effect hebben. Betrap je jezelf op stressvolle gedachten? Open je mond een beetje. Vaak praten mensen in gedachten in zichzelf als ze gespannen zijn. De subtiele mondbewegingen waar die ‘subvocalisatie’ gepaard gaat, houden de spanning onbewust in stand.
Plezier maken
  • Verras jezelf met kleine vernieuwingen – je hoeft de Himalaya niet te beklimmen om je brein een oppepper te geven. Probeer nieuwe recepten met onbekende ingrediënten, leer Italiaans, neem een proefles kickboksen en voor je het weet heeft je hoofd er weer nieuwe neuronen bij.
  • Sta stil bij alledaagse dingen. Heb je je eigen handen wel eens aandachtig bekeken? Is het geen wonder wat daar aan je armen hangt? De vaardigheid waarmee ze dingen doen, het gemak waarmee ze warm van koud, ruw van zacht onderscheiden. Wie van dergelijke ‘kleine’ dingen weet te genieten, heeft een bron van permanent plezier aangeboord.
  • Koester gevoelens van blijdschap. Vertel jezelf iedere avond voor het slapen gaan welke drie dingen je die dag blij hebben gemaakt. Vertel ook anderen erover. Het vermogen dankbaarheid te ervaren is een groot goed.
  • Sta jezelf momenten van chagrijn toe; je kunt niet altijd plezier hebben. Zeker in het weekend en tijdens vakanties vinden we dat vaak moeilijk te verkroppen. Maar mensen zijn van nature nou eenmaal angstig en op hun hoede. Laat je dus niet van slag brengen door een rotgevoel; het mág. Maar dompel jezelf er niet in onder. Onderzoek het gevoel zoals je de zere vinger van een kind zou onderzoeken – is er echt iets aan de hand, moet er iets aan gedaan worden? Zo nee: kus erop, aai over de bol, ander onderwerp.

Bronnen: Gezondheidsnet en Psychologie Magazine
Bron foto: Freeimages

Dit bericht is geplaatst in: Onderzoek en weetjes, Therapie, Tips