Home
Mannen vs vrouwen: vrije tijd en ontspanning

Mannen vs vrouwen: vrije tijd en ontspanning

, 10 maart 2016

Deze week werd in het nieuws veel aandacht besteed aan hoe vrouwen hun vrije tijd ervaren versus hoe mannen hun vrije tijd ervaren. Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau was gebleken dat mannen meer van hun vrije tijd genieten dan vrouwen. Mannen zijn beter in staat zich af te sluiten van hun werk en zorgtaken terwijl vrouwen hun vrije tijd juist zorgend doorbrengen.

Eerder onderzoek

Al eerder bleek dat mannen meer tijd hebben om te ontspannen dan vrouwen, zo’n vier uur meer per week. Dit kwam naar voren uit een onderzoek van Prominent in 2015 onder 1.001 Nederlanders. Vrouwen ontspannen het liefst door te telefoneren of te kletsen, mannen doen graag een dutje of kijken tv. Uit dit onderzoek bleek ook dat een derde van de Nederlanders zich thuis te weinig kan ontspannen. Vooral vrouwen bleken het moeilijk te vinden om thuis tot rust te komen. Een gebrek aan vrije tijd werd hierbij als belangrijkste oorzaak voor genoemd.

Huidig onderzoek

En nu blijkt uit een recent onderzoek dat vrouwen ook nog eens minder genieten van hun vrije tijd dan mannen. Volgens dit onderzoek van het SCP hebben vrouwen weliswaar evenveel vrije tijd als mannen, maar ervaren zij meer tijdsdruk. Hierbij komt een gejaagd en druk gevoel om de hoek kijken. Ook is de vrije tijd van vrouwen meer versnipperd en brengen ze deze vrije tijd voor een groot deel door in de aanwezigheid van kinderen. Ook doen ze vaak klusjes in hun vrije tijd, waardoor de vrije tijd van vrouwen meer belast lijkt te zijn. Voor mannen staat vrije tijd in het teken van het doen van leuke dingen, al dan niet samen met het gezin.

Een laatste opvallende conclusie uit dit onderzoek is dat vaders van jonge kinderen meer tijd besteden aan betaald werk dan mannen die geen jonge kinderen hebben. Ook zijn zij meer tijd kwijt aan huishouden en zorgtaken. Een op de vijf mannen die werk en zorg combineren zou liever minder uren willen werken.

Tips voor meer ontspanning

Allemaal interessante uitkomsten uit dit onderzoek die ons veel inzicht geven in hoe vrije tijd wordt ervaren door mannen en vrouwen. Maar hoe kun je nu voor meer ontspanning zorgen in je hectische leven? Enkele tips:

1. Vind kleine momenten van rust

Ontspanning kun je natuurlijk halen uit een weekendje weg of een dagje naar de sauna, maar het is effectiever als je in je dagelijks leven kleine momenten van ontspanning inbouwt. Door kleine rustmomenten in te bouwen zorg je ervoor dat de spanning nooit meer heel hoog op kan lopen. Probeer bijvoorbeeld iedere keer als je thee of koffie haalt even je spieren te ontspannen. Of haal wat vaker diep adem en focus je alleen even daar op. Ook je koffie of thee opdrinken zonder dat je ondertussen met iets anders bezig bent, is een goed ontspanningsmomentje.

2. Ontspan lichamelijk

Als je van alles aan je hoofd hebt en het erg druk hebt, is het moeilijk om geestelijk te ontspannen. Probeer in dit soort periodes dan ook juist lichamelijk te ontspannen. Neem bijvoorbeeld een lang warm bad of maak van je badkamer een mini-spa met een scrubbeurt onder de douche. Ook hierbij: adem diep in en uit en wees je bewust van het moment. Zo voorkom je dat de drukte en spanning vat krijgt op je lichaam.

3. Schrijf spanning van je af

Soms heb je 101 dingen aan je hoofd en ben je het overzicht even helemaal kwijt. Door datgene waar je over piekert of waar je mee zit van je af te schrijven, maak je je hoofd even leeg. Ook zorgt het schrijven voor structuur en kunnen je hersenen ontspannen. Het staat zwart op wit dus kunnen je hersenen zich weer met andere zaken bezighouden.

Merk je dat je al lange tijd moeite hebt om je te ontspannen, pieker je veel en merk je dat je lichamelijke klachten krijgt? Dan kan het goed zijn om eens met iemand erover te praten of met een online psycholoog structuur aan te brengen aan je gedachten. Meld je eens vrijblijvend aan dan stelt een van onze psychologen een gratis behandelplan voor je op.

Dit bericht is geplaatst in: Onderzoek en weetjes, Tips, Wetenschap

Delicia is opgeleid tot psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. Zij richt zich vooral op psychische problematiek bij jongvolwassenen en volwassenen. Haar werkervaring bij de GGZ bestaat uit het behandelen van (jong)volwassenen met uiteenlopende psychische problemen. Hierbij maakt zij vaak gebruik van de technieken uit de cognitieve gedragstherapie en is haar aanpak gericht op het aanbieden van praktische handvatten.